Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Wednesday, July 13, 2016

Teori Kedatangan Islam dari India

Para sarjana masing-masing mempunyai pandangan yang tersendiri mengenai kedatangan Islam dari India. Terdapat banyak karya serta artikel berbentuk saintifik ataupun polemik yang membincangkan persoalan sama ada Islam dibawa dari India melalui jalan yang sama ditempuhi dahulu oleh agama Hindu dan Buddha (teori ini bukan sahaja dikemukakan oleh beberapa orintalis Barat, tetapi juga oleh beberapa sarjana Pakistan). Sebahagian besar orientalis barat yang mengkaji mengatakan bahawa Islam datang dari benua kecil India bukan dari Semenanjung Tanah Arab atau dari tempat-tempat lain. Hubungan rantau di Asia Tenggara dan India sudah lama telah wujud, hal ini membolehkan pedagang Islam menyebarkan Islam di rantau ini. Pada masa tersebut Gujerat merupakan salah sebuah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin Khilji di India. Hasil daripada penyelidikan didapati bahawa terdapat dua pendapat mengenai kedatangan Islam dari India namun para sarjana tersebut tidak bersependapat mengenai tempat kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Hal ini kerana terdapat sarjana yang bersetuju Islam datang dari India namun mereka tidak bersependapat mengenai tempat kedatangan ataupun teori India sama ada Islam itu datang dari wilayah Gujerat, Malabar atau Pantai Coromandel. Teori daripada India menyatakan bahawa kedatangan Islam di Nusantara hanya bertapak bermula pada abad ke-13 masihi. Terdapat teori yang menyatakan bahawa Islam yang dianuti oleh orang Melayu dibawa oleh para pendakwah yang berasal dari Benua kecil India telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda yang bernama Pijnappel. Walaupun Pijnappel tidak menolak kemungkinan bahawa Islam yang disebarkan ke alam Melayu dibawa oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa mereka ini tidak datang terus dari Semenanjung Tanah Arab, sebaliknya mereka datang ke sini melalui Malabar dan Gujerat. Teori kedatangan Islam daripada India juga dikemukakan oleh Snouck Hurgronje dan  disokong oleh B.Harrison dan beliau menyatakan bahawa masyarakat Nusantara menjadikan India sebagai contoh dan mendapatkan khidmat nasihat dan bimbingan dalam hal-hal perniagaan dan kebudayaan. Hal ini kerana mereka menyanjung tinggi pencapaian dan kemajuan yang telah dilakukan oleh negara India dalam bidang-bidang tertentu. Masyarakat berminat untuk memeluk Islam daripada pedagang-pedagang India yang beragama Islam selepas berlaku hubungan dua hala iaitu aktiviti perdagangan di antara masyarakat tempatan dan pedagang India telah berlaku sejak abad ke-13 lagi. Perkara ini dapat dibuktikan apabila terdapat laporan yang menyatakan bahawa Agama Islam telah tersebar di Barat dan di Timur India di bawah pemerintahan dinasti Khilji. Terdapat beberapa pendapat para sarjana yang mengatakan Islam datang dari India, ada yang mengatakan dari Pelabuhan Cambay daerah Gujerat di Barat atau di Benggal dalam kawasan Coromandel di sebelah Timur atau dari India Selatan iaitu di Malabar.Para sarjana masing-masing mempunyai pandangan yang tersendiri mengenai kedatangan Islam dari India. Terdapat banyak karya serta artikel berbentuk saintifik ataupun polemik yang membincangkan persoalan sama ada Islam dibawa dari India melalui jalan yang sama ditempuhi dahulu oleh agama Hindu dan Buddha (teori ini bukan sahaja dikemukakan oleh beberapa orintalis Barat, tetapi juga oleh beberapa sarjana Pakistan). Sebahagian besar orientalis barat yang mengkaji mengatakan bahawa Islam datang dari benua kecil India bukan dari Semenanjung Tanah Arab atau dari tempat-tempat lain. Hubungan rantau di Asia Tenggara dan India sudah lama telah wujud, hal ini membolehkan pedagang Islam menyebarkan Islam di rantau ini. Pada masa tersebut Gujerat merupakan salah sebuah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin Khilji di India. Hasil daripada penyelidikan didapati bahawa terdapat dua pendapat mengenai kedatangan Islam dari India namun para sarjana tersebut tidak bersependapat mengenai tempat kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Hal ini kerana terdapat sarjana yang bersetuju Islam datang dari India namun mereka tidak bersependapat mengenai tempat kedatangan ataupun teori India sama ada Islam itu datang dari wilayah Gujerat, Malabar atau Pantai Coromandel. Teori daripada India menyatakan bahawa kedatangan Islam di Nusantara hanya bertapak bermula pada abad ke-13 masihi. Terdapat teori yang menyatakan bahawa Islam yang dianuti oleh orang Melayu dibawa oleh para pendakwah yang berasal dari Benua kecil India telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda yang bernama Pijnappel. Walaupun Pijnappel tidak menolak kemungkinan bahawa Islam yang disebarkan ke alam Melayu dibawa oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa mereka ini tidak datang terus dari Semenanjung Tanah Arab, sebaliknya mereka datang ke sini melalui Malabar dan Gujerat. Teori kedatangan Islam daripada India juga dikemukakan oleh Snouck HurgronjaPara sarjana masing-masing mempunyai pandangan yang tersendiri mengenai kedatangan Islam dari India. Terdapat banyak karya serta artikel berbentuk saintifik ataupun polemik yang membincangkan persoalan sama ada Islam dibawa dari India melalui jalan yang sama ditempuhi dahulu oleh agama Hindu dan Buddha (teori ini bukan sahaja dikemukakan oleh beberapa orintalis Barat, tetapi juga oleh beberapa sarjana Pakistan). Sebahagian besar orientalis barat yang mengkaji mengatakan bahawa Islam datang dari benua kecil India bukan dari Semenanjung Tanah Arab atau dari tempat-tempat lain. Hubungan rantau di Asia Tenggara dan India sudah lama telah wujud, hal ini membolehkan pedagang Islam menyebarkan Islam di rantau ini. Pada masa tersebut Gujerat merupakan salah sebuah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin Khilji di India. Hasil daripada penyelidikan didapati bahawa terdapat dua pendapat mengenai kedatangan Islam dari India namun para sarjana tersebut tidak bersependapat mengenai tempat kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Hal ini kerana terdapat sarjana yang bersetuju Islam datang dari India namun mereka tidak bersependapat mengenai tempat kedatangan ataupun teori India sama ada Islam itu datang dari wilayah Gujerat, Malabar atau Pantai Coromandel. Teori daripada India menyatakan bahawa kedatangan Islam di Nusantara hanya bertapak bermula pada abad ke-13 masihi. Terdapat teori yang menyatakan bahawa Islam yang dianuti oleh orang Melayu dibawa oleh para pendakwah yang berasal dari Benua kecil India telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda yang bernama Pijnappel. Walaupun Pijnappel tidak menolak kemungkinan bahawa Islam yang disebarkan ke alam Melayu dibawa oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa mereka ini tidak datang terus dari Semenanjung Tanah Arab, sebaliknya mereka datang ke sini melalui Malabar dan Gujerat. Teori kedatangan Islam daripada India juga dikemukakan oleh Snouck Hurgronje dan  disokong oleh B.Harrison dan beliau menyatakan bahawa masyarakat Nusantara menjadikan India sebagai contoh dan mendapatkan khidmat nasihat dan bimbingan dalam hal-hal perniagaan dan kebudayaan. Hal ini kerana mereka menyanjung tinggi pencapaian dan kemajuan yang telah dilakukan oleh negara India dalam bidang-bidang tertentu. Masyarakat berminat untuk memeluk Islam daripada pedagang-pedagang India yang beragama Islam selepas berlaku hubungan dua hala iaitu aktiviti perdagangan di antara masyarakat tempatan dan pedagang India telah berlaku sejak abad ke-13 lagi. Perkara ini dapat dibuktikan apabila terdapat laporan yang menyatakan bahawa Agama Islam telah tersebar di Barat dan di Timur India di bawah pemerintahan dinasti Khilji. Terdapat beberapa pendapat para sarjana yang mengatakan Islam datang dari India, ada yang mengatakan dari Pelabuhan Cambay daerah Gujerat di Barat atau di Benggal dalam kawasan Coromandel di sebelah Timur atau dari India Selatan iaitu di Malabar.

No comments:

Post a Comment