Para sarjana masing-masing mempunyai pandangan yang
tersendiri mengenai kedatangan Islam dari India. Terdapat banyak karya serta
artikel berbentuk saintifik ataupun polemik yang membincangkan persoalan sama
ada Islam dibawa dari India melalui jalan yang sama ditempuhi dahulu oleh agama
Hindu dan Buddha (teori ini bukan sahaja dikemukakan oleh beberapa orintalis
Barat, tetapi juga oleh beberapa sarjana Pakistan). Sebahagian besar orientalis
barat yang mengkaji mengatakan bahawa Islam datang dari benua kecil India bukan
dari Semenanjung Tanah Arab atau dari tempat-tempat lain. Hubungan rantau di
Asia Tenggara dan India sudah lama telah wujud, hal ini membolehkan pedagang
Islam menyebarkan Islam di rantau ini. Pada masa tersebut Gujerat merupakan
salah sebuah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin Khilji di India.
Hasil daripada penyelidikan didapati bahawa terdapat dua pendapat mengenai
kedatangan Islam dari India namun para sarjana tersebut tidak bersependapat
mengenai tempat kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Hal ini kerana terdapat
sarjana yang bersetuju Islam datang dari India namun mereka tidak bersependapat
mengenai tempat kedatangan ataupun teori India sama ada Islam itu datang dari
wilayah Gujerat, Malabar atau Pantai Coromandel. Teori daripada India
menyatakan bahawa kedatangan Islam di Nusantara hanya bertapak bermula pada
abad ke-13 masihi. Terdapat teori yang menyatakan bahawa Islam yang dianuti
oleh orang Melayu dibawa oleh para pendakwah yang berasal dari Benua kecil
India telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda yang bernama Pijnappel.
Walaupun Pijnappel tidak menolak kemungkinan bahawa Islam yang disebarkan ke
alam Melayu dibawa oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa mereka ini
tidak datang terus dari Semenanjung Tanah Arab, sebaliknya mereka datang ke
sini melalui Malabar dan Gujerat. Teori kedatangan Islam daripada India juga
dikemukakan oleh Snouck Hurgronje dan
disokong oleh B.Harrison dan beliau menyatakan bahawa masyarakat Nusantara
menjadikan India sebagai contoh dan mendapatkan khidmat nasihat dan bimbingan
dalam hal-hal perniagaan dan kebudayaan. Hal ini kerana mereka menyanjung
tinggi pencapaian dan kemajuan yang telah dilakukan oleh negara India dalam
bidang-bidang tertentu. Masyarakat berminat untuk memeluk Islam daripada
pedagang-pedagang India yang beragama Islam selepas berlaku hubungan dua hala
iaitu aktiviti perdagangan di antara masyarakat tempatan dan pedagang India
telah berlaku sejak abad ke-13 lagi. Perkara ini dapat dibuktikan apabila
terdapat laporan yang menyatakan bahawa Agama Islam telah tersebar di Barat dan
di Timur India di bawah pemerintahan dinasti Khilji. Terdapat beberapa pendapat
para sarjana yang mengatakan Islam datang dari India, ada yang mengatakan dari
Pelabuhan Cambay daerah Gujerat di Barat atau di Benggal dalam kawasan
Coromandel di sebelah Timur atau dari India Selatan iaitu di Malabar.Para sarjana masing-masing mempunyai pandangan yang
tersendiri mengenai kedatangan Islam dari India. Terdapat banyak karya serta
artikel berbentuk saintifik ataupun polemik yang membincangkan persoalan sama
ada Islam dibawa dari India melalui jalan yang sama ditempuhi dahulu oleh agama
Hindu dan Buddha (teori ini bukan sahaja dikemukakan oleh beberapa orintalis
Barat, tetapi juga oleh beberapa sarjana Pakistan). Sebahagian besar orientalis
barat yang mengkaji mengatakan bahawa Islam datang dari benua kecil India bukan
dari Semenanjung Tanah Arab atau dari tempat-tempat lain. Hubungan rantau di
Asia Tenggara dan India sudah lama telah wujud, hal ini membolehkan pedagang
Islam menyebarkan Islam di rantau ini. Pada masa tersebut Gujerat merupakan
salah sebuah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin Khilji di India.
Hasil daripada penyelidikan didapati bahawa terdapat dua pendapat mengenai
kedatangan Islam dari India namun para sarjana tersebut tidak bersependapat
mengenai tempat kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Hal ini kerana terdapat
sarjana yang bersetuju Islam datang dari India namun mereka tidak bersependapat
mengenai tempat kedatangan ataupun teori India sama ada Islam itu datang dari
wilayah Gujerat, Malabar atau Pantai Coromandel. Teori daripada India
menyatakan bahawa kedatangan Islam di Nusantara hanya bertapak bermula pada
abad ke-13 masihi. Terdapat teori yang menyatakan bahawa Islam yang dianuti
oleh orang Melayu dibawa oleh para pendakwah yang berasal dari Benua kecil
India telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda yang bernama Pijnappel.
Walaupun Pijnappel tidak menolak kemungkinan bahawa Islam yang disebarkan ke
alam Melayu dibawa oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa mereka ini
tidak datang terus dari Semenanjung Tanah Arab, sebaliknya mereka datang ke
sini melalui Malabar dan Gujerat. Teori kedatangan Islam daripada India juga
dikemukakan oleh Snouck HurgronjaPara sarjana masing-masing mempunyai pandangan yang
tersendiri mengenai kedatangan Islam dari India. Terdapat banyak karya serta
artikel berbentuk saintifik ataupun polemik yang membincangkan persoalan sama
ada Islam dibawa dari India melalui jalan yang sama ditempuhi dahulu oleh agama
Hindu dan Buddha (teori ini bukan sahaja dikemukakan oleh beberapa orintalis
Barat, tetapi juga oleh beberapa sarjana Pakistan). Sebahagian besar orientalis
barat yang mengkaji mengatakan bahawa Islam datang dari benua kecil India bukan
dari Semenanjung Tanah Arab atau dari tempat-tempat lain. Hubungan rantau di
Asia Tenggara dan India sudah lama telah wujud, hal ini membolehkan pedagang
Islam menyebarkan Islam di rantau ini. Pada masa tersebut Gujerat merupakan
salah sebuah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin Khilji di India.
Hasil daripada penyelidikan didapati bahawa terdapat dua pendapat mengenai
kedatangan Islam dari India namun para sarjana tersebut tidak bersependapat
mengenai tempat kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Hal ini kerana terdapat
sarjana yang bersetuju Islam datang dari India namun mereka tidak bersependapat
mengenai tempat kedatangan ataupun teori India sama ada Islam itu datang dari
wilayah Gujerat, Malabar atau Pantai Coromandel. Teori daripada India
menyatakan bahawa kedatangan Islam di Nusantara hanya bertapak bermula pada
abad ke-13 masihi. Terdapat teori yang menyatakan bahawa Islam yang dianuti
oleh orang Melayu dibawa oleh para pendakwah yang berasal dari Benua kecil
India telah dikemukakan oleh seorang sarjana Belanda yang bernama Pijnappel.
Walaupun Pijnappel tidak menolak kemungkinan bahawa Islam yang disebarkan ke
alam Melayu dibawa oleh orang Arab, namun beliau berpendapat bahawa mereka ini
tidak datang terus dari Semenanjung Tanah Arab, sebaliknya mereka datang ke
sini melalui Malabar dan Gujerat. Teori kedatangan Islam daripada India juga
dikemukakan oleh Snouck Hurgronje dan
disokong oleh B.Harrison dan beliau menyatakan bahawa masyarakat Nusantara
menjadikan India sebagai contoh dan mendapatkan khidmat nasihat dan bimbingan
dalam hal-hal perniagaan dan kebudayaan. Hal ini kerana mereka menyanjung
tinggi pencapaian dan kemajuan yang telah dilakukan oleh negara India dalam
bidang-bidang tertentu. Masyarakat berminat untuk memeluk Islam daripada
pedagang-pedagang India yang beragama Islam selepas berlaku hubungan dua hala
iaitu aktiviti perdagangan di antara masyarakat tempatan dan pedagang India
telah berlaku sejak abad ke-13 lagi. Perkara ini dapat dibuktikan apabila
terdapat laporan yang menyatakan bahawa Agama Islam telah tersebar di Barat dan
di Timur India di bawah pemerintahan dinasti Khilji. Terdapat beberapa pendapat
para sarjana yang mengatakan Islam datang dari India, ada yang mengatakan dari
Pelabuhan Cambay daerah Gujerat di Barat atau di Benggal dalam kawasan
Coromandel di sebelah Timur atau dari India Selatan iaitu di Malabar.
No comments:
Post a Comment